Jesteś tutaj: Home » Kultura » Sztuka » ALIAS w Muzeum Narodowym w Krakowie 

ALIAS w Muzeum Narodowym w Krakowie

Muzeum Narodowe w Krakowie – Muzeum Stanisława Wyspiańskiego w Kamienicy Szołayskich, ul. Szczepańska 11

W Muzeum Stanisława Wyspiańskiego w Kamienicy Szołayskich – Oddziale Muzeum Narodowego w Krakowie – można zobaczyć aż pięć wystaw zorganizowanych w ramach Miesiąca Fotografii w Krakowie. To część Programu Głównego tegorocznej, 11 edycji imprezy. Program Główny to 23 projekty zrealizowane na zamówienie kuratorów Festiwalu – Adama Broomberga i Olivera Chanarina. Temat przewodni tegorocznego Programu to Alias –   tworzenie pod przybraną, fikcyjną tożsamością. Zaproszeni pisarze i artyści mieli za zadanie powołać do życia i wcielić się w nowe postaci, sami pozostając anonimowi do zakończenia Festiwalu. Efekty tego eksperymentu można oglądać w najlepszych krakowskich przestrzeniach ekspozycyjnych podczas 9. edycji Festiwalu. Na aż pięć wystaw zapraszamy do Muzeum Stanisława Wyspiańskiego w Kamienicy Szołayskich przy ulicy Szczepańskiej 11. Na widzów czekają filmy i fotografie.

Alias: Marine Lazarre

Marine Lazarze, urodzona 17 stycznia 1930 roku w Krakowie jako Maryna Katarzyna Lazar, mieszka w Londynie. W 1939 roku wyjechała z Polski, jej matka zginęła w 1943 roku w obozie pracy przymusowej w Polsce. W 1945 roku Lazar spotkała się z ojcem, Adamem Lazarem, w Nowym Jorku. W latach 1946–52 mieszkała w Pittsburghu, studiowała sztukę w Carnegie Institute of Technology. Od 1949 roku zaczęła kręcić filmy kamerą Bolex 16 mm sprezentowaną jej przez ojca. Na zlecenie American Broadcasting Company nakręciła w marcu 1951 roku swój pierwszy materiał z procesu Ethel i Juliusa Rosenbergów oraz Mortena Sobella (materiał został odrzucony przez ABC). W 1953 roku przeniosła się do Paryża, gdzie wyszła za mąż za brytyjskiego dyplomatę Johna Chalcrafta. Zmieniła nazwisko na Marine Lazarre Chalcraft. Przez kolejne trzy dekady rejestrowała kamerą filmową kluczowe momenty historyczne: pogrzeb Stalina (Moskwa, 1953), powstanie na Węgrzech (Budapeszt, 1956), kryzys kubański (Waszyngton, 1963), zamieszki w Watts (Los Angeles, 1965), demonstracje studentów (Paryż, 1968), marsze przeciwko zbrojeniom nuklearnym i apartheidowi (Londyn, lata 80.), demonstracje popierające strajki górników (Londyn, 1984). W latach 90. XX wieku wielu międzynarodowych naukowców i niezależnych badaczy zaczęło interesować się jej archiwum filmowym. Okazało się jednak, że większości taśm nie wywołano i uległy zniszczeniu. Jedyna ocalała szpula, zatytułowana Paryż, 13 maja 1968 roku, będzie wyświetlona w Kamienicy Szołayskich po raz pierwszy.

Alias: Bernardo Soares

Bernardo Soares, urodzony w 1888 roku w Lizbonie w Portugalii, pracował jako księgowy w fabryce włókienniczej Vasquez & Co, na czwartym piętrze budynku na Rua dos Douradores. Nocą wracał do swojego mieszkania i pisał. Literatura była jedynym uzasadnieniem jego istnienia: „Nie ma nic bardziej realnego w życiu, co byłoby bardziej realne niż bycie pięknie opisanym”. Przez wiele dekad był beznamiętnym narratorem własnej biografii. Zmarł w 1935 roku. Jego nieukończone dzieło zostało opublikowane w języku portugalskim w 1982 roku. Fragmenty tego utworu  przedrukowano poniżej.

Alias: Anonymous, c 1982

Nieznani autorzy tej pracy prowadzili kilka dzienników odkrytych przez antropologa i kartografa Lascaux, którego skatalogowane akta stały się podstawą wszelkich badań na temat pewnego miasta i jego zniknięcia. Wpisy w dzienniku urywają się nagle w grudniu 1982 roku.

Alias: Gerald „Jerry” D’Amato

Gerald „Jerry” D’Amato, urodzony w 1946 roku na Brooklynie w Nowym Jorku, mieszka w Queens. Do przejścia na emeryturę w 2008 roku D’Amato pracował jako elektryk. Jego prace pojawiają się na tej wystawie dzięki uprzejmości Ramona & Carl V. Lisberger Foundation for Outsider Art (Los Angeles) oraz Collection de l’Art Brut (Lozanna).

Alias: James Wyatt

James Wyatt urodzony w 1982 roku w Exeter w Anglii, doktorant w Instytucie Języków i Kultur Azji Południowej na Wydziale Orientalistyki i Afrykanistyki Uniwersytetu Londyńskiego. Jego praca doktorska, na napisanie której otrzymał stypendium Whitney-Johnsona, powstała na podstawie badań prowadzonych w Indiach, poświęconych fonetycznym i fonologicznym aspektom traktatów w średniowiecznym sanskrycie. Obok kwestii filologicznych analizował także, w jaki sposób teksty językoznawcze z tego okresu wchodziły w interakcję z rozwojem kultur literackich i wspólnot religijnych. Na Wydziale Orientalistyki i Afrykanistyki pracuje ze studentami trzeciego roku studiów licencjackich i magisterskich studiów filozoficznych nad tekstami w sanskrycie, w tym fragmentami z Padamañjari i Narayaniyam; uczęszcza na seminarium na temat teorii Sphota w hinduskiej tradycji gramatycznej. Interesuje się także językiem paszto, jest zapalonym alpinistą.

Godziny otwarcia: Wt – sb: 10.00–18.00, nd: 10.00–16.00

ALIAS w Muzeum Narodowym w Krakowie
Wernisaż: 14.05.2011, godz. 15.00–18.00

14.05 – 12.06. 2011

Wystawa zorganizowana przez Fundację Sztuk Wizualnych we współpracy z Muzeum Narodowym w Krakowie w ramach Festiwalu Miesiąc Fotografii w Krakowie 2011.

---