Jesteś tutaj: Home » Kultura » Sztuka » Bogna Burska – Filmy found footage 2004-2011 

Bogna Burska – Filmy found footage 2004-2011

Najnowszy obraz artystki, „A Thousand Deaths”, stanowi próbę rekonstrukcji biografii Elżbiety I, w rolę której wcieliło się w przeszłości wiele aktorek. Film odwołuje się do rozmaitych gier toczonych zarówno w obszarze władzy, pełnienia ról społecznych, jak również kulturowych stereotypów związanych z płcią. Tak oto powstaje poszerzony, a nawet zwielokrotniony obraz kobiety, która – zmagając się z konwencjami, oczekiwaniami, społecznymi przesądami, a także z własnymi lękami, pragnieniami i uczuciami – co rusz przekracza granice zakreślone przez kulturę oraz jej dyskursy. Choć ostatecznie Elżbieta I zwycięża, to jednak okazuje się, że stawkę tych wszystkich transgresji stanowiła sprawa najważniejsza – gra ze śmiercią o (inne) życie.
W swoich wcześniejszych filmach Bogna Burska, analizując postaci kobiet i mężczyzn obecne w kinie mainstreamowym, ukazała różnicę między indywidualnością mężczyzny a wielością kobiet. W „Rain in Paris” przedstawiła przeżycia i emocje kobiet, w „Piece of Jade” stworzyła portret nieszczęśliwie zakochanego mężczyzny (Jeremy Irons), w „A Very Bad Dream of Count of Monte Christo” oraz „Remake” pokazała mężczyznę, który wyzwala się z nieznośnej kondycji własnego życia (James Caviezel), następnie w „Shooting Star” skonfrontowała męskiego bohatera (Al Pacino) z kobiecością (Michelle Pfeiffer). Motyw konstruowania tożsamości poprzez podobieństwa pojawił się z kolei u Burskiej w filmie „God is Vain”, w którym kobiety, dzięki nieustannemu zapatrzeniu w lustra, tworzą skrupulatnie swój wizerunek, tymczasem pary przedstawiają zwierciadlane odbicia tej samej płci. W ten sposób dzieła Burskiej pytają o role przypisane płciom oraz ich reprezentacje w obrazach filmowych: czy możliwe jest przekraczanie aktualnych uwarunkowań, które jawią się przecież jako trwałe i niezmienne? I gdzie w takim razie znajduje się – nieustannie zresztą rozmywana poprzez subtelną grę życia i śmierci – granica oddzielająca rzeczywistość od tego, co nazywamy fikcją? Ta zwielokrotniona, „zsamplowana”, hybrydyczna poniekąd świadomość odsłania się jako oryginalna, lecz jednak pozbawiona wzoru, który by ją domykał: dzięki temu pozostaje płynna, zmienna, zdolna do przeobrażeń, mutacji i złożeń. To wszystko powoduje, że człowiek Burskiej nieustannie wymyka się jednoznacznie określonym kategoriom, rolom i stereotypom, a przy tym otwiera dla nas nową przestrzeń do badań i doświadczeń nad własną tożsamością.

Bogna Burska (ur. 1974) zajmuje się filmem found footage, wideo, instalacją, fotografią, malarstwem. Absolwentka ASP w Warszawie (dyplom w Gościnnej Pracowni prof. Leona Tarasewicza w 2001 r.). Od 2006 asystentka w Katedrze Intermediów na Wydziale Rzeźby gdańskiej ASP, gdzie w 2009 r. obroniła doktorat. Współzałożycielka Warszawskiego Aktywu Artystów. Wystawia w kraju i za granicą.


CENTRUM SZTUKI WSPÓŁCZESNEJ ZAMEK UJAZDOWSKIul. Jazdów 2, 00-467 Warszawa
Bogna Burska, Filmy.Filmy found footage 2004-2011
Seanse:05–16.05.2011, KINO.LAB
Dyskusja: Konstrukcje, narracje i płcie w filmach Bogny Burskiej czwartek 19 maja, godz. 17.00 Sala KINO.LAB/ Audytorium
Kuratorka: Agnieszka Żechowska

---