Jesteś tutaj: Home » Kobieta » Zdrowie » Niezwykle zdrowe banany 

Niezwykle zdrowe banany

Właściwości odżywcze bananów

naturalne witaminy w bananach

Niezwykle zdrowe banany

Banany, nazwane przez Francuzów „hormonami radości i urody życia”, trafiły do Europy stosunkowo niedawno. Starożytni Grecy i Rzymianie nie jedli tych owoców, choć wiedzieli o ich istnieniu. Gdy Aleksander Wielki dotarł do Indii, wówczas jego żołnierze po raz pierwszy zetknęli się z bananami. Istnieje ok. 80 gatunków, jednak nie wszystkie odmiany są jadalne.

Tekst: Marta Milczewska

 

Banany mają wiele właściwości leczniczych – dostarczają większości potrzebnych dla zdrowia minerałów w dostatecznych ilościach (makroelementy: potas – zaopatruje mózg w tlen, obniża ciśnienie krwi i reguluje równowagę płynów w organizmie; magnez – ma wpływ na pracę mózgu, mięśni, budowę kości i zębów; fosfor, wapń i sód – chronią przed chorobami serca) oraz mikroelementy (miedź, cynk, selen, fluor, żelazo, mangan i jod). Zawierają nie tylko wiele witamin, takich jak A, C, E i K, witaminy z grupy B, ale również nieco witaminy D, która ma właściwości wiązania bananowego wapnia w organizmie ludzkim.

Owoce te stymulują również wiele innych funkcji życiowych – są jednym z najlepszych źródeł kwasu foliowego, który zapobiega uszkodzeniom systemu nerwowego płodu, chroni organizm przed nowotworami, wpływa dodatnio na system nerwowy i mózg, a także usprawnia funkcjonowanie układu pokarmowego. Kobietom w ciąży banany pomagają wyciszyć się, łagodzą poranne nudności, regulują poziom cukru we krwi i temperaturę ciała. Dzięki witaminie B6 poprawiają nastrój w okresie napięcia przedmiesiączkowego, łagodzą również bóle menstruacyjne.

Obecne w bananach prebiotyki ulegają fermentacji w jelicie grubym, pobudzając w ten sposób wzrost korzystnych dla zdrowia bakterii. Ich obecność obniża pH w jelitach, skraca czas przebywania treści w przewodzie pokarmowym, ogranicza procesy gnilne, co w efekcie zmniejsza ryzyko zachorowania na raka jelita grubego. Spożywanie bananów może ograniczyć zagrożenie związane z zachorowaniem na raka nerek ze względu na duże ilości przeciwutleniaczy fenolowych. Banany regulują poziom cholesterolu i równowagę kwasowo-zasadową płynów ustrojowych, dzięki czemu polecane są w chorobach nerek i artretyzmie. Ponadto zmniejszają ryzyko wystąpienia chorób serca, a w konsekwencji zawału mięśnia sercowego Zawierają również związki hormonalne – serotoninę i norepinefrynę, które są regulatorami ludzkiego systemu nerwowego i mają wpływ na dobre samopoczucie.

Banany mogą być składnikiem diet odchudzających – sprzyjają obniżeniu poziomu cholesterolu i zawierają błonnik niezbędny do prawidłowego trawienia. Zapobiegają zatwardzeniem i wrzodom żołądka, łagodzą nudności, leczą zgagę. Koktajl z bananów z dodatkiem jogurtu i miodu działa łagodząco na objawy kaca.

Banany są również źródłem cukrów prostych, zapewniających szybki zastrzyk energii, która napędza organizm na dłużej, niż kofeina, czy słodka przekąska. Z kolei skórka z banana może pomóc w pozbyciu się niechcianych kurzajek.

Do natychmiastowego spożycia należy wybierać owoce dojrzałe, szczególnie jeśli przeznaczone są dla dzieci lub osób chorych, ponieważ zawarta w nich skrobia jest już przekształcona w cukier.

---