Jesteś tutaj: Home » Kultura » Na ekranie » Prometeusz - Instrukcja obsługi dla czytających ze zrozumieniem czyli inteligentnych inaczej. 

Prometeusz - Instrukcja obsługi dla czytających ze zrozumieniem czyli inteligentnych inaczej.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Prometeusz - Instrukcja obsługi dla czytających ze zrozumieniem czyli inteligentnych inaczej.

 

Byliście na „Prometeuszu „ ? – nie ? to koniecznie idźcie.

Film mistrza kina Ridleya Scota nawiązujący do jednego już z pomników kinematografii światowej serii „Obcy” który ma już 30 lat.

"Obcy - 8 pasażer 'Nostromo'" - legendarny horror science fiction, przez wielu uznawany za najbardziej przerażający film w historii kina - powraca na ekrany kin w wersji specjalnej, którą reżyser Ridley Scott ("Gladiator", "Hannibal") wzbogacił o nowe, nigdy dotąd nie oglądane na dużym ekranie sceny oraz cyfrowo odnowiony obraz i dźwięk. 

"Obcy - 8 pasażer 'Nostromo'" wszedł na ekrany amerykańskich kin w maju 1979, premiera polska odbyła się rok później. Film spotkał się z entuzjastycznym przyjęciem widzów i krytyków na całym świecie, przynosząc zyski przekraczające 100 milionów dolarów, co na owe czasy było zawrotną sumą. Sukces sprawił, że nakręcono trzy kontynuacje: "Obcego - decydujące starcie" Jamesa Camerona (1986), "Obcego 3" Davida Finchera i "Obcego: Przebudzenie" Jean-Pierre Jeuneta. 

W "Obcym - 8 pasażerze 'Nostromo'" swą pierwszą główną rolę zagrała Sigourney Weaver, która z Ridleyem Scottem spotkała się ponownie na planie filmu "1492: wyprawa do raju". Aktorka wcieliła się w postać nieustraszonej Ellen Ripley - jednej z pierwszych bohaterek kina akcji.


 

 

Film otwiera nową drogę dla serii i zadaje kilka pytań o sens tworzenia , o sens wiary, o sens buntu i człowieczeństwa, nawarstwienie problematyki jest ogromne i jeszcze długo pozostaniemy wobec tych pytań starając się odnaleźć odpowiedzi – co daje nam nadzieję ponieważ nie jest sensem tych pytań odpowiedź jako taka ale ich poszukiwanie.

Nie będę nikogo zadręczał naprowadzaniem na poszczególne tematy gdyż to jest tak jakbym odbierał widzom radość oglądania a to w końcu nie jest szkoła i każdy może znajdywać własne odpowiedzi co więcej wszystkie są uzasadnione a cała radość polega na konfrontacji ich.

Niestety większość współczesnych teleoglądaczy jest przyzwyczajona raczej do prostych jasnych odpowiedzi, wprost do głowy bez niepotrzebnych zagadek zaciemniających obraz . Nasze współczesne kino zapełniło się fascynującymi postaciami latającymi po ekranie w rajtuzach i pelerynach z różnymi zabawnymi obrazkami na piersi, superbohaterowie ci posiadają tajemnice o których widz jest szczegółowo poinformowany i nie musi się męczyć  podczas konsumpcji obrazków i popcornu w kinie. Swoją drogą ciekawe ilu ludzi umierających z głodu widzi się na sali kinowej , dzięki którym możemy wysłuchać fascynujących odgłosów trawiennych jakimi wzbogacają treść filmu nie mówiąc o zapachach – ale to tylko taka dygresja na boku, w każdym razie Prometeusz nie sprzyja konsumpcji bezpośredniej i u wielu osób powoduje zatwardzenie intelektualne a jak wiadomo dla przeciętnego odbiorcy wykonywanie dwóch czynności na raz jest trudne, a my tu mamy aż trzy, a więc jedzenie z piciem , oglądanie i myślenie.

Żeby nie zostać gołosłownym chciałbym zwrócić uwagę na fragment w  filmie nawiązujący do słynnego filmu „Lawrence z Arabii” .

 

 

 


Lawrence z Arabii (ang. Lawrence of Arabia) – brytyjski dramat przygodowy z 1962 roku w reżyserii Davida Leana oparty na autobiograficznej powieści T. E. Lawrence'a pt. Siedem filarów mądrości[1] (ang. Seven Pillars of Wisdom: A Triumph), wydanej w 1922 roku. W roli tytułowej wystąpiłPeter O'Toole. Producentem filmu był Sam Spiegel, współpracujący wcześniej z Leanem nad inną cenioną produkcją, Most na rzece Kwai. Muzykę do filmu skomponował Maurice Jarre.

Film oparty jest na doświadczeniach T. E. Lawrence'a w Arabii podczas I wojny światowej, w szczególności związanych ze zdobyciem fortu Akaba oraz Damaszku (1918). Lawrence, brytyjski oficer, dołącza do wojsk emira Fajsala, przywódcy arabskiego powstania skierowanego przeciwkoTurkom. Po przebyciu pustyni wraz z niewielkim oddziałem wojska oraz udanym ataku na fort Akaba, zyskuje status bohatera wśród Arabów i Anglików. Angażuje się również w polityczne próby zjednoczenia plemion arabskich. Do najważniejszych wątków filmu zalicza się też konflikt wewnętrzny bohatera związany z poszukiwaniem własnej tożsamości oraz koniecznością wyboru lojalności względem ojczystej Brytanii i nowo poznanych wśród pustynnych plemion przyjaciół.

  • Z ciekawostek -W filmie żadna kobieta nie ma roli mówionej.
  • Na premierze pełnej (216 min.) wersji filmu (8 lutego 1989) David Lean odkrył, że w jednej ze scen wielbłądy biegną w złą stronę na skutek błędu w montażu i nikt tego nie zauważył przez ponad 20 lat. Film był nominowany w 1963 do 10 Nagród Akademii, zdobył 7 statuetek, w tym nagrodę za najlepszy film. W 1998 American Film Institute umieściłLawrence'a z Arabii na swej liście 100 najważniejszych amerykańskich filmów stulecia.

 

 

 

Taaak – i o co chodzi z tym Lawrencem ? prawda ?

Czego się ten ten Fassbender tak do niego przymierza?

Pomijając wątki oczywiste a więc cyborga który szuka bohatera wśród ludzi i pyta stwórców o sens jego stworzenie na co zresztą dostaje odpowiedź, to jeszcze mamy tu ciekawy, a często niedostrzegany kontekst współczesny.

Bo czyż nie prowadzimy wojny z zjednoczonymi plemionami arabskimi stworzonym podczas pierwszej wojny światowej na zlecenie brytyjskiego wywiadu przez niejakiego Lawrenca właśnie?

Ale mniejsza o to.

Jednym z najpiękniejszych mitów w historii kultury póki co ludzkiej jest mit prometejski, i nawiązuje do niego wiele dzieł sztuki oraz przypowieści i religii, mit ten daje człowiekowi szansę ponieważ tak jak i jego stwórca człowiek może brać udział w cierpieniu poprzez które uświęca swoje dzieło, z tegoż cierpienia wynika sens kreacji i dzięki temu kreacja ta staje się uzasadniona w poszukiwaniu własnej wartości a co więcej może przenosić udział w boskości na dzieło ponieważ dzieło także może kreować.

W filmie z tego wynika problem cyborga – on odnajduje stwórców i widzi wokół siebie ludzi chce wziąć udział w kreowaniu ale nie może stać się demiurgiem bo …… nie umie cierpieć. Jego dzieło jest skazane na klęskę i staje się złem.

 


 

Prometeusz to grecki tytan, który stworzył na nowo ród ludzki lepiąc ich z gliny zmieszanej ze łzami (czy jak podaje inny przekład Mitologii z wodą źródlaną) .Początkowo te stworzenia były niezaradne. Dopiero Prometeusz nauczył ich rzemiosła, uprawy roli i skradł ogień z Olimpu by poprawić ich byt. Jednakże Zeus postanawia odebrać władzę Prometeuszowi nad narodem ludzkim. Ale opiekun i ojciec ludzi obawiał się aby wraz z łaską i opieką nowych bogów na barki człowieka nie spadły również zbyt wielkie ciężary. Dlatego mądry tytan ucieka się do podstępu i oszukuje bogów. Każde jego działanie było kierowane miłością do ludzi i za ten dobry uczynek został skazany na wieczne cierpienie . Jego karą było przykucie do skał Kaukazu, ale nawet wtedy nie wyrzekł się miłości do swoich stworzeń. To jeszcze bardziej podnieciło gniew Zeusa i nakazał sępowi aby codziennie szarpał jego wątrobę, która w cudowny sposób za każdym razem odrastała. Ta wyidealizowana postać Prometeusza stała się symbolem, tzw. prometeizmu, pojętego jako wyraz buntu przeciwko potęgom wyższym i normom krępującym wolność ducha, symbolem cierpienia dla idei, dla dobra ludzkości, poświęcenia się mimo wszelkich przeciwności i zakazów.Mit pokazuje nam, że jednak możliwe jest tak ogromne poświęcenie się w imię czegoś, dla jakiejś idei.

 

I tak bez specjalnych jak to mówią gracze spoilerów , zaznaczam tylko obszar po jakim porusza się film, zamykając niejako koło kreacji samego Ridleya Scota, który również pyta sam siebie czym jest jego dzieło po trzydziestu latach obecności w świadomości odbiorców – i czy sam ma prawo powtarzając wszystkie charakterystyczne dla serii watki wyznaczyć nowy kierunek.

 

Tytuł: PrometheusReżyseria: Ridley Scott

Scenariusz: Ridley Scott, Damon Lindelof

Zdjęcia: Dariusz WolskiObsada: Noomi Rapace, Michael Fassbender, Charlize Theron, Idris Elba, Guy Pearce, Rafe Spall

Kraj produkcji: USA

Rok produkcji: 2011

Data premiery: 20 lipca 2012

---