Jesteś tutaj: Home » Kultura » Muzyka » Roger Waters koncert w Polsce 

Roger Waters koncert w Polsce

 

 

 

Roger Waters (ur. 6 września 1943) – brytyjski progresywny muzyk i kompozytor rockowy. Gra na gitarze basowej, gitarze akustycznej, śpiewa, komponuje i pisze teksty. Najbardziej znany ze swej kariery w angielskiej grupie rockowej Pink Floyd (1965-1985).

Roger Waters koncert w Polsce

Działalność w Pink Floyd (1965-1985)

W 1965 wraz ze swoim znajomym z czasów szkolnych, Sydem Barrettem, oraz dwoma kolegami ze studiów, Nickiem Masonem i Rickiem Wrightem, założył zespół Pink Floyd. Mimo że to Barrett początkowo był najbardziej twórczą siłą zespołu, na debiutanckim krążku grupy, The Piper at the Gates of Dawn, znalazła się także jedna kompozycja autorstwa Watersa: “Take Up Thy Stethoscope and Walk”. Album odniósł znaczący sukces, i bardzo wywindował pozycję zespołu. Gdy pogarszające się zdrowie psychiczne dotychczasowego lidera zaczęło prowadzić do skrajnie nieprzewidywalnych zachowań, uniemożliwiając mu dalszą pracę, Waters próbował wymusić na nim poddanie się terapii psychiatrycznej. Gdy okazało się to bezskuteczne, do Pink Floyd dołączył nowy gitarzysta, znany Watersowi z czasów Cambridge David Gilmour, by ostatecznie zastąpić Barretta pod koniec 1967. Nawet dotychczasowi menedżerowie grupy byli przekonani, że nie zajdzie ona daleko bez udziału utalentowanego lidera. Waters wypełnił jednak tę lukę, i odtąd to głównie on miał decydować o kierunku artystycznych poszukiwań Pink Floyd. To właśnie ten skład – z Gilmourem i Watersem – miał doprowadzić zespół do największej świetności, w latach 70. owocując albumami, które do dziś cieszą się największym uznaniem krytyki i publiczności.

Roger Waters koncert w Polsce

W 1970 Waters współpracował z brytyjskim kompozytorem Ronem Geesinem (który współkomponował również tytułową suitę na płycie Atom Heart Mother) przy ścieżce dźwiękowej do filmu The Body. Składała się ona głównie z utworów instrumentalnych, przeplatanych piosenkami autorstwa Watersa. W zespole natomiast stał się głównym autorem tekstów, wywierając coraz większy wpływ na jego działalność: to właśnie jego pomysły stawały się bodźcem i motywem przewodnim dla tworzonych przez Pink Floyd albumów koncepcyjnych (The Dark Side of the MoonWish You Were Here), na użytek których napisał wszystkie teksty i część muzyki. Później Waters stał się też głównym kompozytorem grupy, w większości samodzielnie tworząc muzykę na płyty Animals iThe Wall (choć nadal współpracując z Gilmourem przy liniach melodycznych, czego efektem są takie utwory jak np. “Comfortably Numb” czy “Run Like Hell”).

Mimo że zazwyczaj kojarzony jest głównie jako basista i wokalista, Waters grał również na elektronicznej gitarze rytmicznej (w utworach “Pigs (Three Different Ones)” i “Sheep” z płyty Animals), a także dodawał syntezatory i odgłosy tła do wcześniejszych płyt. Podczas swoich tras grywa także na gitarze akustycznej, zwłaszcza wykonując utwory z płyty The Final Cut.

Roger Waters koncert w Polsce

Koledzy z zespołu z zadowoleniem patrzyli na Watersa jako na swego autora tekstów oraz głównego wizjonera, tak długo jak długo mogli wspólnie pracować nad pomysłami muzycznymi (Gilmour określał go jako “bardzo dobrego motywatora oraz bez wątpienia świetnego autora tekstów” nawet w okresie szczytowej antynomii między nimi, w roku 1985[2]). Niektóre spośród najbardziej popularnych i ukochanych przez fanów utworów – jak np. “Echoes”, “Time”, “Us and Them” czy “Shine on You Crazy Diamond” – ukazują bardzo silną synergię zachodzącą przy połączeniu błyskotliwych tekstów Watersa, melodycznego instynktu Gilmoura, delikatnego, pełnego precyzji bębnienia Nicka Masona oraz klawiszowych pejzaży roztaczanych przez Wrighta. Niestety, ta krucha równowaga wpływów zaczęła się chwiać: według Watersa z powodu ogólnozespołowego znudzenia swoją działalnością. Właśnie udział w tworzeniu stał się główną kością niezgody w tym trudnym czasie; głównie Gilmour uważał, że jego wkład w wiele utworów (np. poruszająca solówka gitarowa w “Another Brick in the Wall”) był niedoceniany i pomijany. Natomiast perkusista Nick Mason, w swojej książce Pink Floyd. Moje wspomnienia, charakteryzuje Watersa z tamtych lat jako człowieka dającego się czasem ponieść swemu wybujałemu ego. To właśnie on, podczas pracy nad albumem The Wall, podjął kontrowersyjną decyzję o wyrzuceniu z zespołu Ricka Wrighta, gdy jego prywatne problemy zaczęły wpływać na produkcję albumu. Później, gdy Waters prowadził wielką trasę koncertową przedstawiając swe opus magnum niemal każdego wieczora – z Davidem Gilmourem jako dyrektorem muzycznym – Wright towarzyszył byłym kolegom jako muzyk sesyjny.

Ostatni efekt współpracy Watersa, Gilmoura i Masona – The Final Cut – został opublikowany w roku 1983. Tekst na okładce opisuje album jako dzieło “autorstwa Rogera Watersa w wykonaniu Pink Floyd”, tak więc w opinii części fanów należy go rozpatrywać bardziej jako płytę solową Watersa, a nie grupy. Była to najgorzej sprzedająca się płyta zespołu od dekady. Gilmour bezskutecznie próbował opóźnić produkcję aż do czasu, gdy uda mu się skomponować na nią więcej materiału; Waters odmówił, po czym w 1985 ogłosił zakończenie działalności grupy w związku z nierozwiązywalnymi różnicami. Jego późniejsza walka z Gilmourem, który chciał nadal używać nazwy Pink Floyd, przekształciła się we wzajemne ciąganie się po sądach i publiczne obrzucanie się błotem w prasie. Argumentacja Watersa opierała się głównie na fakcie, że ponieważ zespół został założony przez niego wraz z Barrettem, Masonem i Wrightem, Gilmour nie ma w zasadzie żadnych praw do należącej do tej czwórki nazwy. Uważał także, że z racji na swoje autorstwo większości materiału powstałego po odejściu Syda Barretta, należy mu się w tej dziedzinie pierwszeństwo. Tak czy inaczej, prawa do nazwy i większości utworów wygrali Gilmour i Mason, podczas gdy Waters zatrzymał prawa do albumów AnimalsThe Final Cut oraz The Wall (z wyłączeniem trzech utworów współtworzonych przez Gilmoura), a także rościł sobie prawa do słynnego symbolu, tzw. świń Pink Floyd.

Roger Waters koncert w Polsce

Dla wielu słuchaczy tylko lata współpracy – definiowane najczęściej jako okres od 1971 do 1979 – zasługują na nazwę “klasycznego” Pink Floyd, ze względu na jakość publikowanych wówczas dzieł oraz duże znaczenie zespołu w kulturze muzycznej. Przegląd roku 1987 przeprowadzony przez magazyn Rolling Stone tymczasem wysnuwa ciekawą tezę, że powstała po rozpadzie płyta solowa Watersa, Radio K.A.O.S., połączona z wydanym niemal równocześnie dziełem postwatersowskiego Pink Floyd, A Momentary Lapse of Reason – dałyby w efekcie dzieło będące godnym następcą Dark Side of the Moon. W 2005 Waters zgodził się dołączyć do reszty grupy podczas sieci koncertów Live 8 organizowanych przez Boba Geldofa, i w efekcie 2 lipca tegoż roku cała czwórka po raz pierwszy (i ostatni) od 24 lat pojawiła się wspólnie na scenie.

 

 

Roger Waters: The Wall Live
Wystąpią: Roger Waters
W dniu: 2013-08-20
Miejsce: Warszawa Stadion Narodowy
(Mazowieckie)
Roger Waters ponownie wystąpi w Polsce. 20 sierpnia artysta zagra na Stadionie Narodowym w Warszawie. Koncert będzie częścią trasy koncertowej The Wall Live. 

 

Bilety na koncert w Polsce w cenach:

1310 zł – VIP
1013 zł – VIP
660 zł – płyta siedząca przód
495 zł – płyta siedząca przód
330 zł – płyta siedząca tył
363 zł – trybuny
330 zł – trybuny
303 zł – trybuny
242 zł – trybuny i osoby niepełnosprawne

---