Jesteś tutaj: Home » Kultura » Na ekranie » V edycja przeglądu unikatowych filmów 

V edycja przeglądu unikatowych filmów

KOG KRĘCI  KINO  HISTORYCZNE?

Celem przeglądu organizowanego przez Muzeum Historii Polski i Europejską Sieć Pamięć i Solidarność jest konfrontacja różnych wizji końca komunizmu i ich znaczenia dla mieszkańców Słowacji, Węgier, Niemiec, Polski i innych krajów Europy Środkowej. Warto pamiętać, że echa tamtych wydarzeń są do dziś obecne w polityce, gospodarce i życiu codziennym każdego mieszkańca „nowej” Europy. Dlatego można mieć nadzieję, że o rewolucji, którą przed ponad trzydziestu laty  zapoczątkowała polska „Solidarność”, kino nie powiedziało jeszcze ostatniego słowa.

Kogo   kręci   kino   historyczne?  to cykliczny projekt realizowany w latach 2007-2010 przez Muzeum Historii Polski, a od 2011 współorganizatorem jest Europejską Sieć Pamięć i Solidarność. Jego najważniejszym elementem jest przegląd filmowy, w ramach którego prezentowane są produkcje filmowe poświęcone wybranemu tematowi historycznemu – np. II wojna światowa, stalinizm, upadek komunizmu. Dobrane tematycznie filmy fabularne i dokumentalne, reprezentujące głównie kinematografie Europy Środkowej, mają pokazać rozmaite aspekty wybranej epoki czy wydarzenia historycznego. Jako komentatorów zapraszamy twórców, historyków, filmoznawców i dziennikarzy. Dzięki temu widzowie mają możliwość dyskusji, konfrontowania różnych postaw i  odmiennych znaczeń, jakie te same bądź paralelne wydarzenia mają w różnych krajach i środowiskach. Projekt Kogo kręci… stanowi forum dialogu. Sztuka, historia akademicka i pamięć stanowią trzy aspekty, wokół których toczy się dyskusja. Kultura stanowi język i narzędzie nadawania sensu naszemu teraz i naszej przeszłości.  

 

W dniach 3 – 8 listopada 2011 r. zapraszamy do kina KULTURA w Warszawie na piątą edycję przeglądu: Kogo kręci kino historyczne? pod tytułem: Widma wolności.

 

W każdym dniu zostaną wyświetlone dwa filmy. Początek pierwszego seansu o godz. 18:00, a drugiego o godz. 20:00.


Tegoroczny przegląd otworzy niemiecki film „Pod czerwoną Kakadu”.

Każdy z pokazów będzie okazją do porozmawiania z ciekawymi gośćmi. Będą to m.in. reżyser filmu „Kolorado Kid“ – András B. Vágvölgyi (Węgry), dr Paweł Ukielski, reżyser Hristian Stefanov Nochev (Bułgaria), reżyser filmu „Życie agenta” – Gábor Zsigmond Papp (Węgry), red. Janusz Wróblewski.

Wydarzeniem towarzyszącym przeglądowi będzie debata panelowa pt. „Między sentymentem a potępieniem – obraz komunizmu w kinematografiach byłych demoludów” (8 listopada 2011 w kinie KULTURA o godz. 18:00), z udziałem wybitnych gości m.in. prof. Tadeusza Lubelskiego, reżysera Gábora Zsigmonda Papp (Węgry), reżysera Hristiana Stefanova Nocheva (Bułgaria).

Wstęp na wszystkie filmy – WOLNY – po wcześniejszej rezerwacji telefonicznej: 22 826 33 35 

 

SZCZEGÓŁOWY PROGRAM PRZEGLĄDU I OPISY FILMÓW 

P R O G R A M    P R Z E G L Ą D U   K O G O  K R Ę C I

K I N O   H I S T O R Y C Z N E?

 

Termin: 3-8 listopada 2011r.

Miejsce: kino KULTURA Warszawa

Godziny seansów: pierwszy – godz. 18.00, drugi – godz.20.00 

 

Wstęp na wszystkie filmy – WOLNY – po wcześniejszej rezerwacji telefonicznej: 22 826 33 35 

 

 

3 listopada (czwartek) 

 

Gość: Jacek Bromski

 

       1.Pod Czerwoną Kakadu (Der Rote Kakadu)Niemcy 2006, reż. Dominik Graf, 128         min., fab. Obsada: Max Riemelt, Jessica Schwarz ,Ronald Zehrfeld, Tanja Schleiff

 

W czasach gdy Gagarin leciał w kosmos, tytułowy nocny klub był dla mieszkańców Drezna oazą wolności, a dla służb specjalnych – pułapką zastawioną na nieprawomyślnych obywateli. Wpadają w nią poetka Luise, jej mąż Wolle i 20-letni Siggi, który bardzo chce zostać studentem. Barwna, pełna muzyki i tańca, lecz daleka od „ostalgii” wizja życia w komunistycznej części Niemiec.

 

  1. 2.    Zwerbowana miłość, reż. Tadeusz Król, Polska 2010, 86 min., fab.

Obsada: Joanna Orleańska, Robert Więckiewicz, Krzysztof Stroiński, Sonia Bohosiewicz

 

PRL dogorywa, lecz Andrzej i Siejka, dwaj agenci służb specjalnych, nie tracą zimnej krwi. Przygotowują operację, która pozwoli im spokojnie myśleć o przyszłości. Jej powodzenie zależy od młodej, zakochanej kobiety. Wszystko zdaje się przebiegać zgodnie z planem, lecz cyniczni agenci wkrótce doświadczają na własnej skórze, że klasyk miał rację: nie igra się bezkarnie z miłością.

 

 

 

 

4 listopada (piątek) 

 

Gość: red. Janusz Wróblewski 

 

  1. Papier będzie niebieski (Hîrtia va fi albastră), Rumunia 2006, reż. Radu Muntean, 92 min., fab.

Obsada: Paul Ipate, Adi Carauleanu, Dragos Bucur, Tudor Istodor, Alexandru Potocean

 

Tragikomiczna odyseja plutonu, który w nocy z 21 na 22 grudnia 1989, patroluje ulice Bukaresztu. Miasto jest ogarnięte rewolucyjnym chaosem. Zdezorientowani żołnierze nie wiedzą, co robić: walczyć z terrorystami, którzy rzekomo zaatakowali siedzibę państwowej telewizji, czy przyłączyć się do manifestantów. Marzą o lepszym życiu, którego symbolami są „mięso, jeansy i coca-cola”.

 

  1. Tak spędziłem koniec świata (Cum mi-am petrecut sfârşitul lumii), Rumunia 2006, reż. Catalin Mitulescu, 106 min., fab. 

Obsada: Dorotheea Petre, Timotei Duma, Carmen Ungureanu, Corneliu Ţigancu

 

Rumuński komunizm dogorywa, ale jeszcze pokazuje zęby. Zniszczenie szkolnego popiersia Ceauşescu oznacza wielkie kłopoty dla mimowolnych sprawców tego czynu. 17-letnia Eva postanawia przepłynąć przez Dunaj i uciec za granicę. Jej młodszy brat, wraz ze swoimi przyjaciółmi, opracowuje plan zamordowania dyktatora. W tle: niejednoznaczny portret społeczeństwa okresu przełomu.

 

 

5 listopada (sobota) 

 

Gość: reż. András B. Vágvölgyi

 

 

  1. 1.   Kolorado Kid (Kolorádó Kid), Węgry/Wielka Brytania  2010, reż. András B.         Vágvölgyi , 93 min., fab.

     Obsada: Zsolt Nagy, Lilla Sárosdy, Andrea Fullajtár, Michael Kelly, Tibor Gáspár

 

Budapeszt, trzy lata po powstaniu 1956 roku. Béla Kreuzer, hazardzista i utracjusz, korzysta z życia nie wiedząc, że po piętach depcze mu tajna policja. W celi spotyka dawnego znajomego. W retrospekcjach powracają dni antykomunistycznej rewolucji. Reżyser, debiutant i były dziennikarz, mówi o swoim filmie: „Vágvölgyi spotyka Tarantino”. Krytycy wolą określenie: “noir Kadar”.

 

  1. Chłopcy z Budakeszi (Budakeszi srácok), Węgry 2006,  reż. Pál Erdöss, 112 min.,        fab.

Obsada: Eszter Nagy-Kálózy, Szabolcs Veégh, Zsolt Huszár

 

Adaptacja autobiograficznej powieści Lustro dzieciństwa Istvána Kovácsa, byłego konsula Republiki Węgierskiej w Krakowie i tłumacza polskiej literatury. Jej bohaterowie, dorastający chłopcy, dostają twardą lekcję życia w kraju, próbującym otrząsnąć się z wojennej traumy i rządów wielbicieli Stalina. Inspiracją dla autora był pomnik Małego Powstańca, stojący pod murami warszawskiej Starówki.

 

 

 

6 listopada (niedziela) 

 

Gość: dr Paweł Ukielski 

 

  1. Granica (Hranica), Słowacja  2009, reż. Jaroslav Vojtek, 72 min., dok.

 

Symbolem podzielonej Europy stał się Berlin, mało kto natomiast słyszał o dramacie mieszkańców gminy Slemence. Gdy Stalin postanowił zaanektować Ruś Zakarpacką, ogrodzenie z drutu kolczastego w ciągu jednej nocy przecięło na pół całą wieś, łącznie z cmentarzem. Przejście graniczne otwarto dopiero 60 lat później. Filmowy dokument nagradzany na wielu festiwalach.

 

  1. Dowód osobisty (Občiansky průkaz), Słowacja/Czechy 2011, reż. Ondŕej Trojan, 129 min., fab.

     Obsada: Libor Kovář, Matouš Vrba, Jakub Šárka, Aňa Geislerová

 

W latach 70. Czechosłowacja weszła w erę „normalizacji”. Tępiono objawy samodzielności oraz uleganie wpływom zachodniej kultury. Czterech nastolatków, zafascynowanych muzyką Led Zeppelin i Black Sabbath, rzuca wyzwanie systemowi, niszcząc dowody osobiste. Scenariusz tej gorzkiej komedii powstał na podstawie książki Petra Šabacha, najbardziej czeskiego z czeskich pisarzy.

 

 

7 listopada (poniedziałek) 

 

Gość: reż. Christian Nochev

 

     1. Kroki w piasku (Стъпки в пясъка), Bułgaria 2010, reż. Iwajło Christow, 89 min.,   fab.

     Obsada: Iwan Barnew, Jana Titowa, Wełko Kinew, Dejan Donkow, Nenczo Ilczew

 

Film, oparty opowieści bułgarskiego emigranta, którego reżyser przypadkowo spotkał w Chicago. Jego historia była typowa i zarazem jedyna w swoim rodzaju. Do Ameryki trafił z austriackiego obozu dla uchodźców. W ojczyźnie nie miał żadnej przyszłości, po tym jak popadł z konflikt z władzą. Zostawił tam jednak dziewczynę, z którą był związany już od szóstego roku życia…

 

2. Jak ogień i  płomienie (Wie Feuer Und Flamme), Niemcy 2001, Reż. Connie Walter,

         94  min., fab. 

 

Obsada: Anna Bertheau, Antonio Wannek, Hermann Beyer, Tim Sander

 

Miłość, muzyka i komunizm czyli nowa wersja historii Romea i Julii.  17-letnia Nele z Berlina Zachodniego poznaje punka, mieszkającego po drugiej stronie muru. Rodzina i przyjaciele nie akceptują ich związku. Co gorsza, swoje zdanie w tej sprawie ma też enerdowska służba bezpieczeństwa. Zakochani, rozdzieleni przez politykę, druga szansę od losu dostaną dopiero  po zjednoczeniu Niemiec, w roku 1990. 

 

 

 

8 listopada (wtorek) 

 

Debata panelowa podsumowująca 5. edycję przeglądu „Kogo kręci kino historyczne?” pt. „ Między sentymentem a potępieniem – obraz komunizmu w kinematografiach byłych demoludów”, godz. 18.00

 Gość: reż. Gábor Zsigmond Papp

 

  1. 1.   Życie agenta (Az ügynök élete), Węgry 2004, reż. Gábor Zsigmond Papp, 82 min., dok.

 

Węgierska tajna policja miała opinię jednej z najskuteczniejszych. W jej archiwach znaleziono multum filmów instruktażowych, z których funkcjonariusze dowiadywali się, jak werbować współpracowników, przeszukiwać mieszkania, zakładać podsłuchy i śledzić podejrzanych. Montaż tych materiałów mówi o naturze totalitaryzmu więcej, niż setki naukowych dysertacji. Śmieszne i straszne zarazem.

 

 


 



---